Uczniowie podczas wyjazdu śródrocznego nabywają umiejętności i kompetencji zgodnie z podstawą kształcenia ogólnego. Program stwarza warunki do nabywania umiejętności komunikacji, radzenia sobie w nowych sytuacjach. Obcowanie z przyrodą daje sposobność obserwacji bezpośredniej, możliwość praktycznego wykorzystania nabytych umiejętności.
Program wyjazdu śródrocznego tzw. „Zielonej szkoły” do Jastrzębiej Góry „SZKOŁA ODKRYWCÓW”
Opracowały: Iwona Pałasz Monika Wywiał-Cios
I. Wstęp
Program wyjazdu na zieloną szkołę przeznaczony jest do uczniów klas III Szkoły Podstawowej. Obejmuje realizację umiejętności i kompetencji zgodnie z podstawą kształcenia ogólnego, stwarza warunki do nabywania i doskonalenia następujących umiejętności: skutecznego komunikowania się w różnych sytuacjach, rozwiązywania problemów w sposób twórczy, planowania i podejmowania decyzji, efektywnego współdziałania w grupie, oceniania postawy własnej i innych osób. Program pozwala na realizację celów, które są trudne do podjęcia w normalnych szkolnych warunkach. Pozwala na poszerzenie wiedzy zdobytej podczas zajęć szkolnych, łączy zajęcia edukacyjne z aktywnych rozwojem fizycznym oraz wypoczynkiem. Środowisko lokalne stwarza podstawy do bezpośredniej obserwacji i doświadczeń, zaspokojenia ciekawości uczniów i umożliwia praktyczne poznanie świata. Na zróżnicowanie działań poznawczych dzieci pozwoli: · tematyka miejscowości, w której przebywam, · zajęcia ludności, · baśnie i legendy miejscowe, · wycieczki.
II. Cele ogólne
Praca wychowawcy z dzieckiem podczas wyjazdu na „zieloną szkołę” winna w szczególności:
- zapewnić warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego, psychicznego
i intelektualnego,
- rozbudzić zainteresowania środowiskiem w aspekcie historycznym
i przyrodniczym,
- poszerzyć wiedzę z różnych dziedzin życia,
- kształtować właściwą postawę wobec przyrody i zasad właściwego gospodarowania jej zasobami ,
- zintegrować zespół klasowy,
- nauczyć podejmowania samodzielnych działań w grupie,
- przekazywać skutecznie informacje wewnątrz grupy,
- wzmacniać twórczą ekspresję o inspiracje regionem,
- rozwijać samodzielność, obowiązkowość, odpowiedzialność,
- wyrabiać poczucie godności i wartości, wiary we własne siły.
III. Szczegółowe cele edukacyjne, wychowawcze i materiał nauczania
Cele szczegółowe: Uczeń powinien:
- opowiedzieć poznane legendy, podania ludowe,
- wskazać charakterystyczne elementy krajobrazu morskiego,
- wymienić cechy kultury kaszubskiej, walory turystyczne i krajoznawcze,
- wskazać historyczne miejsca na wybrzeżu,
- obserwować przyrodę nadmorską,
- rozpoznawać i nazywać typowe rośliny i drzewa nadmorskie,
- znać zasady ochrony przyrody na wybrzeżu,
- wymienić rodzaje transportu wodnego,
- nazwać i wyjaśnić pojęcie „port”, wyjaśnić rolę portu,
- wymienić ważniejsze porty w najbliższej okolicy, przedstawić pracę rybaka,
- poznać i utrwalić techniki określania kierunków geograficznych w dzień i w nocy, wskazywać położenie miast wybrzeża,
- poznać rolę latarni morskiej,
- zwiedzać ważne miejsca na wybrzeżu,
- wyrabiać umiejętności praktyczne,
- znać zasady zachowania się w miejscach publicznych,
- nabyć umiejętność radzenia sobie grupie, współżycia w grupie,
- współpracować zgodnie w grupie rówieśniczej,
- wykazać się samodzielnością, zaradnością,
- wyrabiać umiejętność radzenia sobie przez dłuższy czas poza domem,
- szanować odrębność kulturową,
- praktykować nawyki higieniczne i prozdrowotne,
- rozwijać zainteresowanie aktywnym spędzaniem czasu z przyrodą.
Treści nauczania: 1. Miejscowość i życie jej mieszkańców- Jastrzębia Góra jej położenie, tradycje i zabytki. 2. Przyroda w otoczeniu dziecka - krajobraz nadmorski, kształtowanie linii brzegowej. 3. Określanie położenia miejscowości na mapie. 4. Słuchanie baśni, podań i legend. 5. Swobodne wypowiedzi uczniów. 6. Pisanie swobodnych tekstów: listów, opowiadań. Adresowanie listów, widokówek do rodziców. 7. Matematyka w sytuacjach konkretnych rozwiązywanie zadań tekstowych jednodziałaniowych i łatwych złożonych. 8. Działania matematyczne, wykorzystywanie kolejności działań. 9. Obserwacja zjawisk i procesów przyrodniczych. 10. Formy ochrony przyrody. 11. Zabawy i gry ruchowe, ćwiczenia terenowe, piesze wycieczki. 12. Dbałość o zdrowie, higiena własna i otoczenia.
IV. Procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych Program autorski wyjazdu na zieloną szkołę obejmuje metody pracy: podające, poszukujące ,praktyczne, aktywizujące, problemowe mające doprowadzić do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju na płaszczyźnie rozwoju osobowości, pogłębienia wiedzy, rozwijania horyzontów, rozbudzenia wyobraźni, wiary we własne siły. Podstawę uczenia i nauczania stanowi obserwacja bezpośrednia i działalność praktyczna, zabawy i gry dydaktyczne i sportowe. Realizacja zakładanych treści nauczania pociągnie za sobą stosowanie różnorodnego wachlarza form pracy: praca indywidualna, grupowa jednolita i zróżnicowana oraz zbiorowa.
V Opis złożonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny
Ewaluacja osiągnięć uczniów: - dokonywanie ewaluacji zajęć przez uczestników zielonej szkoły na koniec dnia w formie wspólnych dyskusji, - dokumentowanie przebiegu zielonej szkoły przez uczestników w formie spisywania wrażeń, opowiadań, albumów fotograficznych, które zostaną zaprezentowane po powrocie do szkoły, - obserwowanie zachowania uczniów podczas pobytu na zielonej szkole i w formie wniosków, przekazanie informacji rodzicom i przyszłym wychowawcom, - ogłoszenie wyników konkursów, otrzymanie przez uczniów dyplomów i drobnych upominków. Harmonogram Programu zielonej szkoły ” Szkoły Odkrywców” Jastrzębia Góra
Data (dzień pobytu) Zajęcia dydaktyczne Uwagi
1dzień
- Zbiórka uczniów przed Szkołą Podstawową.
· Wnoszenie rzeczy do autokaru. · Sprawdzenie listy obecności uczestników wyjazdu. · Przypomnienie zasad bezpieczeństwa w trakcie podróży.
- Odjazd autokaru sprzed szkoły.
- Przyjazd na miejsce, do ośrodka w Jastrzębiej Górze.
- Powitanie z kierownikiem ośrodka .
- Zakwaterowanie – przydzielenie pokoi, rozlokowanie dzieci.
· Sprawdzenie stanu technicznego obiektu i terenu wokół budynku.
- Zapoznanie z regulaminem ośrodka – zawarcie kontraktu z dziećmi.
- Spacer nad morze – przywitanie się z morzem.
- Czas na odpoczynek po podróży i rozpakowanie bagaży.
- Cisza nocna.
2 dzień pobytu
- Pierwszy spacer do miasteczka i brzegiem morza (zakup widokówek, zbieranie na plaży skarbów morza do kompozycji mozaikowej).
- Omówienie bezpieczeństwa podczas pobytu na zielonej szkole:
· rozmowy dotyczące bezpieczeństwa, · określenie zasad wzajemnego współżycia, · dbałości o urządzenia i sprzęt ośrodka, · bezpieczeństwo w czasie wycieczek i kąpieli.
- Zawarcie kontraktu z uczniami – ułożenie i zapoznanie uczniów z „Regulaminem odkrywców”.
- Zapoznanie uczniów z harmonogramem kolonii:
· harmonogramem dnia, · harmonogramem korzystania ze świetlicy, · harmonogramem korzystania z basenu, · planem organizacji imprez.
- Ogłoszenie konkursów i zapoznanie się z ich regulaminami:
· konkurs czystości „Czysto, znaczy zdrowo”, · konkurs na logo sypialni, · konkurs na piechura „Wytrwały piechur”, · konkurs na baśniopisarza.
- Wieczorek powitalny: gry i zabawy integrujące zespół
3 dzień pobytu
- Udział w nabożeństwie w kościele parafialnym dydaktycznych Jastrzębiej Górze.
- Wycieczka piesza do Lisiego Jaru:
· tereny prawnie chronione, · zasadność prawnej ochrony obszarów, roślin i zwierząt zagrożonych, · zasady zachowania się w rezerwacie, · obserwowanie krajobrazów nadmorskich przez lornetkę.
- „Czy jestem dobrym obserwatorem?”
· zasady korzystania z lornetki
- Zajęcia sportowe: rzut woreczkiem do partnera, rozgrywki piłki nożnej na plaży, gra w „Strzelca”
- Dyskoteka.
4 dzień pobytu
- Realizacja zajęć dydaktycznych:
Środowisko: Charakterystyczne cech krajobrazu nadmorskiego. Ukształtowanie terenu, gleba J polski: Moje pozdrowienia z Jastrzębiej Góry. Adresowanie widokówek. Pisanie miast wielką literą. Matematyka: Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem czterech działań.
- Zajęcia plastyczne: konkurs z nagrodami
- Śpiew i układanie piosenek.
- Zabawy sportowe na ośrodku: tenis stołowy, bilard, zabawa w chowanego.
5 dzień pobytu
- Realizacja zajęć dydaktycznych
J. polski: Zapoznanie się z treścią tekstu Zuzanny Rabskiej pt. „Legenda o flądrze bałtyckiej”. Ustalenie wydarzeń w tekście. Wyszukiwanie wyrazów z „rz”. Ryby zamieszkujące w Morzu Bałtyckim. Środowisko: Wyznaczanie kierunków głównych i pośrednich w terenie. Sposoby wskazywania północy przy wykorzystaniu środków przyrody(mchu, mrowiska, pnia drzew). Poznajemy okolicę – robimy rozeznanie w terenie. Plastyka: Przedstawienie kredkami świecowym krajobrazu nadmorskiego. Matematyka: Wykonywanie działań z zastosowaniem kolejności działań.
- Wyjście na basen- omówienie zasad bezpieczeństwa podczas kąpieli i udzielenie pomocy w nagłych wypadkach.
- Spotkanie z ciekawym człowiekiem. Rozmowa kulturze zwyczajach kulturze i zwyczajach kaszubskich.
- Gry i zabawy bieżne na plaży.
6 dzień
- Realizacja zajęć dydaktycznych
J. polski: Czytanie legendy pt. „Jak powstały Kaszuby?” - wyjaśnienie pochodzenia nazw :Ka-szuba, Kaszuby. Redagowanie planu wydarzeń. Środowisko: Odszukanie na mapie tego regionu zaznaczanie na mapie Polski. Zapoznanie się z kaszubskim abecadłem. Nauka śpiewania kaszubskiego abecadła. Matematyka: Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem dodawania i odejmowania sposobem pisemnym. Obliczanie odległości między miastami.
- Piesza wędrówka po okolicy.
- Zapoznanie się z dziejami zabytków okolicy i przyczynami ich zniszczeń (budująca i niszcząca działalność człowieka)
- Gry i zabawy na plaży: wyścigi na jednej nodze, skoki z piłką, skok w dal z rozbiegu.
7 dzień
- Realizacja zajęć dydaktycznych
J.polski: Czytanie czytanki pt. ”Siedem kolorów”. Wyjaśnienie znaczenia kolorów na kaszubski hafcie. Wyszukiwanie w tekście poznanych części mowy. Matematyka: Zastosowanie mnożenia sposobem pisemnym w rozwiązywanych zadaniach. Środowisko: Skarby morza ( sól, woda morska) Plastyka: Kolorowanie kaszubskiego stroju według opisu.
- Spacer po okolicy: zakup widokówek, pamiątek.
- Przygotowanie ogniska, pieczenie kiełbasek, nauka śpiewania szant.
- Pokaz i nauka wiązania podstawowych węzłów żeglarskich.
8 dzień
- Realizacja zajęć dydaktycznych
J.polski: Zapoznanie się z tekstem pt. „Nadmorska sosna” Ewy Szelburg Zarembiny. Odszukanie w tekście baśni fragmentu mówiącego wyglądzie sosny i wypisywanie cech. Odpowiedz na pytanie: Czy dąb słusznie mianował sosnę na królowa morskiego wybrzeża? Piszemy listy. Adresowanie kopert. Środowisko: Walory turystyczno- krajoznawcze wybrzeża. Matematyka: Wykonywanie obliczeń w zakresie czterech działań - karta pracy
- Zajęcia terenowe: spacer po lesie sosnowym:
· pomniki przyrody wieloletnia –sosna
- Prognozowanie pogody ze względu na kierunki wiatru
- Czy umiem nasłuchiwać dźwięków przyrody?
- Opowieści o bursztynowym szlaku.
- Gry i zabawy na świeżym powietrzu: berek, piłka parzy.
9 dzień
- Spacer nad morze.
- Obserwacja wybrzeża, omówienie typów wybrzeży: mierzejowe, klifowe i płaskie z wydmami.
- Szkic wybrzeża klifowego.
- Dyskusja na temat roli czynników atmosferycznych kształtujących pogodę nad morzem.
- Zajęcia organizacyjno- porządkowe:
· porządkowanie pomieszczeń, · pranie bielizny, · układanie garderoby
- Turniej sportowy na terenie ośrodka:
· mecz piłki nożnej chłopców · gra „W dwa ognie” · wyścigi rzędów
- Dyskoteka: wybieramy Króla i Królową Tańca.
10 dzień
- Udział w Nabożeństwie w kościele parafialnym dydaktycznych Jastrzębiej Górze.
- Wyprawa do latarni morskiej na Rozewie
· określanie wysokości względem terenów nadmorskich · historia powstania latarni · konstrukcja budowli latarni · źródło światła w latarni · oglądanie widoku morza i okolicy z tarasu
- Szkic rzutu prostokątnego latarni na pisaku
- Nauka śpiewania szant
11 dzień
- Całodniowa wycieczka autokarowa do Trójmiasta.
· bezpieczeństwo w trakcie podróży autokarem i statkiem · historia i dzień dzisiejszego miasta · zabytki: zwiedzanie · rejs statkiem spacer po molo · obserwowanie wybrzeża · rola portu, ważniejsze porty
- Konkurs „Zgaduj zgadula” na temat wiadomości zdobytych podczas wycieczki
12 dzień
- Realizacja zajęć dydaktycznych
J.polski: Piszemy sprawozdanie z wycieczki do Trójmiasta. Pisownia nazw własnych wielką literą. Matematyka: Rozwiązywanie równań z niewiadomą. Wykonywanie sprawdzenia do działań. Plastyka :”Co na wycieczce zachwyciło mnie najbardziej?”- kredka świecowa
- Wyjazd na basen omówienie zasad bezpieczeństwa podczas kąpieli i udzielenie pomocy w nagłych wypadkach.
- Degustacja ryb morskich.
- Ścieżka zdrowia - bieg terenowy.
13 dzień
- Realizacja zajęć dydaktycznych
Środowisko: Zapoznanie się ze środkami transportu wodnego na przestrzeni wieków. Ćwiczenia praktyczne - wyszukiwanie na mapie portów. J. Polski: Czytanie opowiadania „Sztorm”. Cechy charakterystyczne ludzi związanych z morzem. Wyjaśnienie niezrozumiałych zwrotów. Wyszukiwanie wyrazów z „rz”, szeregowanie wyrazów według poznanych zasad ortograficznych. Plastyka: Rysowanie charakterystycznych roślin i zwierząt nadmorskich.
- Spacer po plaży.
- Pogadanka na temat bezpiecznego opalania „Słońce wróg czy przyjaciel?”
- Wpływ klimatu na zdrowie człowieka.
- Gry i zabawy na świeżym powietrzu.
14 dzień
- Udział w nabożeństwie kościele parafialnym dydaktycznych Jastrzębiej Górze.
- Krótka wycieczka piesza po najbliższym terenie.
- Zabawy na plaży, ogłoszenie konkursu na najładniejszą rzeźbę z piasku, budowanie zamków z piasku.
- Słuchanie legendy czytanej przez nauczyciela pt.. „Jurata, królowa Bałtyku”. Obserwacja zachodu słońca na plaży, widoku latarni morskiej.
- Konkurs „Spróbuj opowiedzieć poznane legendy”; wybór zwycięzcy.
- Określanie kierunków geograficznych na podstawie gwiazdy.
15 Dzień
- Realizacja zajęć dydaktycznych
J.polski: Opisujemy zachód słońca na podstawie zgromadzonego słownictwa. Podkreślanie przymiotników. Wyrazy z „rz” i „ó” porządkowanie w kolejności alfabetycznej. Środowisko: Działalność człowieka w pasie nadmorskim. Plastyka: Szeroka gama barw ciepłych i zimnych szkice – motyw z natury (wyjście w plener)
- Wyjazd na basen: przypomnienie zasad kąpieli
- Zajęcia sportowe na plaży:
· wyścigi rzędów, · berek, -zabawa z piłką plażową
- Krótki spacer po najbliższej okolicy.
- Dyskoteka Wybory Miss i Mister kolonii
16 dzień
- Ostatni spacer po Jastrzębiej Górze: zakup pamiątek.
- Pożegnanie z morzem.
- Zabawy na plaży.
- Ogłoszenie wyników konkursów, wręczenie dyplomów i nagród oraz świadectw ukończenia „Szkoły odkrywców Jastrzębia Góra 2006r”.
- Zajęcia organizacyjno-porządkowe
· pakowanie rzeczy osobistych do walizek, · sprzątanie pokoi. · sprawdzenie stanu pokoi.
- Pożegnalne ognisko.
· wspólny śpiew piosenek
17 dzień
- Pożegnanie z obsługą kierownictwem ośrodka.
- Przypomnienie zasady bezpieczeństwa podczas podróży
- Powrót autokaru z Jastrzębiej Góry.
- Przyjazd pod szkołę.
- Przywitanie z rodzicami.
- Powrót do domów.
Literatura: 1. „Wesoła Szkoła” Podręcznik Kształcenia Zintegrowanego kl.. III cz.3 H. Dobrowolska , A. Konieczna WSiP 2. J.Jeziorski :Środowisko dalekie i bliskie WSiP 2000 3. Legendy Polskie 4. Teksty źródłowe: „Legenda o flądrze bałtyckiej” Z.Rabskiego, ”Nadmorska sosna” E. Szelburg Zarembina 5.Wielki Śpiewnik Polski red. E. Wozowska Poznań 2003
1dzień |